A8 A9

Het is inmiddels bijna een halve eeuw geleden dat de rijksoverheid besloot om de A8 aan te sluiten op de A9. Maar er kwam een oliecrisis tussendoor fietsen en de aanleg stokte ter hoogte van Westzaan. Tot op de dag van vandaag.

Gelukkig maar. Het doortrekken van de snelweg tussen Westzaan en Heemskerk zou de vernietiging betekenen van het groen in het tussengebied, alsmede een doorsnijding van oud-Assendelft en de Stelling van Amsterdam. De voorstanders van asfalt hebben geen problemen met de sloop van natuur, dorp en Werelderfgoed. Zolang er maar via de kortste route 130 gereden kan worden. Een smaldeel van het regionale bedrijfsleven is nu, ter promotie van de weg,  zelfs een campagne ‘Word vriend van de 8-A9’ begonnen. Op de website van de campagnevoerders wordt de tegenstanders verweten ‘drogredenen’ en ‘non-argumenten’ te gebruiken. Met droge ogen wordt beweerd dat de natuur ter plaatse niet en de Stelling van Amsterdam nauwelijks wordt aangetast. De jokkebrokken.   

Een paar jaar geleden presenteerde verkeerswethouder Robert Linnekamp een Beeldenboek, waarin -mooi gefotografeerd- werd weergegeven wat een doorgetrokken A8-A9 betekende voor de omgeving. Het was om moedeloos van te worden, al die beoogde vernielzucht. Het is me overigens nooit duidelijk geworden of het Beeldenboek bedoeld was om de snelweg te stimuleren of juist te ontmoedigen. Hoe dan ook, misschien moet die publicatie maar weer uit de kast worden getrokken. Al was het maar om de asfaltvrienden mee om de oren te slaan.  

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.