Commissariaat voor de Media

Voor me ligt Het geheim van De Telegraaf opengeslagen, een kloek en veelgeprezen boekwerk over de geschiedenis van de krant van wakker Nederland. Op bladzijde 475 staat een foto van een trotse hoofdredacteur Sjuul Paradijs. In zijn handen De Telegraaf van 17 februari 2009, met op de voorpagina de chocoladeletterkop ‘OP NAAR HILVERSUM!’. Het is het begin van de campagne voor de nieuwbakken omroep Wakker Nederland, waarvan Telegraaf-abonnees gratis lid kunnen worden.

Het Telegraaf-concern heeft inmiddels ook de populaire en populistische schreeuw-website GeenStijl in handen. Dezelfde website die keer op keer informatie uitwisselt met de eveneens nieuwe omroep Powned. En daar bovendien keer op keer reclame voor maakt. De Telegraaf zit direct en indirect vuistdiep in twee omroepen, zoveel is wel duidelijk. En dat mag niet volgens de Nederlandse omroepregels. 

Het Commissariaat voor de Media begint nu met een onderzoek naar de commerciële banden van Neerlands grootste dagblad met WNL en Powned. Da’s een tikje laat, amigo’s. Beide omroepen hadden op grond van de bestaande wet- en regelgeving nooit het daglicht mogen zien. Ze nu nog van de markt weren, zal veel energie en duiten kosten.

Het streven van dit kabinet is om de meer dan twintig omroepen van dit moment terug te brengen naar acht. Laten ze beginnen met Powned en WNL. Dat ruimt al lekker op.  

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.