Het viel me eerlijk gezegd nóg mee, die 39-ste plaats. 39 van de 50. Zelf had ik Zaanstad rond de 46-ste plek ingeschat. Ergens tussen Zoeter- en Haarlemmermeer. Maar nee, het werd de 39-ste positie, pal achter het altijd bruisende Emmen en nog net voor Leidschendam-Voorburg, bekend van eh.. u weet wel.
De Atlas voor gemeenten maakt duidelijk waar Zaanstad staat op de culturele kaart van de vijftig grootste Nederlandse gemeenten. Inderdaad, op plaats 39. Of had ik dat al gezegd? Zaanstad heeft namelijk een heleboel niet, op cultureel gebied. Vandaar die lage klassering. Tijd voor een citaat uit mijn eigen boekje Pluut (tegen een gering bedrag te bekomen via de Zaanse boekhandel of mijn mailadres):
“Toen de Franse impressionist Claude Monet in 1871 vier maanden in Zaandam verbleef, ontdekte hij dat de kruidenier om de hoek originele Japanse prenten als pakpapier gebruikte. ‘Ofschoon ik niets verdacht aan dien vreemdeling heb bespeurd, acht ik het niet ondienstig U.E.G.A. van dat verblijf kennis te geven’, aldus de plaatselijke koddebeier in zijn politierapport over de beroemde schilder. Van de 25 Zaanse schilderijen die Monet produceerde is er niet één in de regio terug te vinden.
Zie daar in drie zinnen de Zaanse kijk op kunst en cultuur. Je kunt er vis in verpakken. Het is in beginsel verdacht. En je moet het op een veilige afstand houden.”
Met deze wetenschap in het achterhoofd valt het toch best mee, die klassering voor Zaanstad? Plaats 39. Of wist u dat al?