Nederlandse Energie Maatschappij

De Reclame Code Commissie behandelt op 2 augustus een reeks klachten over de Nederlandse Energie Maatschappij. De NEM heeft het scheppingsverhaal aangegrepen om een reclamespotje te maken en dat beviel sommige christenen niet. Dat een sprookjesbedrijf een sprookjesverhaal inzet voor een reclamecampagne, daar zit ik niet mee. Wie er nu nog gelooft dat de wereld in zeven dagen is gecreëerd door een mannetje met een witte baard heeft niet goed opgelet.

Wat ik veel erger vind is dat de NEM in dat spotje schaamteloos jat uit het werk van Monty Python. Van Terry Gilliam, om precies te zijn. Jarenlang verwerkte Gilliam zijn geniale knip- en plakwerk in Monty Pythons tv-programma’s en films. En vervolgens gaat een of ander mislukt reclamebureau daar schaamteloos mee op de loop.

Ik hoop van harte dat de ervan-Python de NEM voor de rechter slepen. Tot die tijd: trap niet in die zonne-energiereclame van de NEM. In ieder geval niet tot het moment dat het bedrijf bekendmaakt ook kernenergie te leveren. 

   

Links Terry, rechts NEM

 

1 gedachte over “Nederlandse Energie Maatschappij”

  1. Ik had het er zojuist met mijn vriend over, die zelf in Amerika zit en de reclame nog niet had gezien, hoe schaamteloos er van Terry Gilliam is gejat. Ook ik ben erg benieuwd of er hier toestemming voor is gevraagd en of de heren een zaak aan gaan spannen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *