Op 23 november behandelde de Raad voor de Journalistiek een klacht van Statenlid Monica Nunes over het Noordhollands Dagblad. Vijf maanden eerder had ik naar aanleiding van een artikel in het blad Alert in mijn blog het een en ander geschreven over Nunes’ extreem-rechts escapades. Dat werd opgepikt door het Noordhollands Dagblad. Waarna Nunes haar beklag deed over de teneur van dat artikel. Zo’n klacht bij de Raad voor de Journalistiek is het risico van de journalist, al geef ik in dit geval de tamelijk mallotige en in leugens grossierende Nunes weinig kans.
Het zou wel eens een van de laatste RvdJ-uitspraken kunnen zijn die door het NHD worden gerespecteerd. Afgelopen zaterdag liet hoofdredacteur Mike Ackermans van HDC Media, waarvan het NHD deel uitmaakt, weten dat het concern niet meer meedoet aan de RvdJ. “Reden is dat de voorgestelde vernieuwing van de Raad onvoldoende garantie biedt voor een onafhankelijk oordeel in klachtenprocedures.” Waarna hoofdredacteur Ackermans uitlegde dat de nieuwe raadskamer in meerderheid zou worden bezet door journalisten. “Zo wordt een procedure te snel een ‘slager keurt eigen vlees’ proces.” De HDC-oplossing is briljant: “Onze organisatie zal zelf klachten van betrokkenen gaan behandelen.” De eigen vlees keurende slager verandert dus in een slager die ook nog eens de klanten keurt.
Veel dagbladen zijn niet alleen aangesloten bij de Raad voor de Journalistiek, maar hebben ook nog een onhankelijke Ombudsman. Die kan de krant soms genadeloos op de korrel nemen, zoals bijvoorbeeld wekelijks duidelijk wordt in de Volkskrant en NRC Handelsblad. En hoewel (waarschijnlijker: juist omdat) die twee laatste bladen kwaliteitskranten zijn, plaatsen ze met grote regelmaat rectificaties. Want journalisten maken nu eenmaal soms fouten. Want zelfs de eindredactie, die hun werk aan een laatste kritische blik onderwerpt, ziet wel eens wat over het hoofd.
Het Noordhollands Dagblad geeft slechts bij uitzondering toe fouten te hebben gemaakt, terwijl het toch echt dagelijks misgaat. Het Noordhollands Dagblad heeft de eindredactie jaren geleden al wegbezuinigd, waardoor het aantal fouten flink toenam. Het Noordhollands Dagblad beschikt niet over een Ombudsman. En het Noordhollands Dagblad heeft, omdat de aandeelhouders geen genoegen willen nemen met een bescheidener winstdeling, onvoldoende verslaggevers in dienst om permanent kwaliteit te leveren.
Door nu ook nog uit de -toegegeven, niet optimaal functionerende- Raad voor de Journalistiek te stappen en een eigen-vleeskeuring te organiseren geeft het Noordhollands Dagblad in feite toe haar lezers in het geheel niet serieus te nemen.