Media in zwaar weer

Bij HDC Media, waar onder meer het Noordhollands Dagblad toe behoort, moeten binnenkort tientallen medewerkers de redacties verlaten. De oplages van hun kranten blijven gestaag dalen, de advertentieinkomsten lopen steeds verder terug. Met name de oudere verslagevers mogen voortijdig vertrekken.
Bij Het Parool is het eenzelfde verhaal. Zowel redactieleden als freelancers moeten vrezen voor hun carrière. We gaan het ongetwijfeld merken aan de inhoud van het dagblad. Ik gok dat het Noordhollands Dagblad even een opleving meemaakt als de krant binnenkort in een kleiner formaat wordt aangeboden, waarna de vrije val opnieuw inzet. Het Parool, toch een prachtkrant, is al jaren verkrijgbaar in een handzaam formaat. Desondanks zet ook daar de neergang door.

Het is het verhaal van bijna alle dagbladen. Mensen lezen minder kranten en halen hun nieuws uit andere bronnen (met dank aan internet). De kranten werken zelfs mee aan hun dood-op-termijn door nieuws gratis aan te bieden via het wereldwijde web.

Het is een vicieuze cirkel. Door menskracht weg te halen neemt de kwaliteit van het aanbod af. Waarna er opnieuw abonnees vertrekken en adverteerders afhaken. En er dus wederom bezuinigd moet worden. Wanneer je dan ook nog, zoals bij HDC, te maken hebt met begerige aandeelhouders is het hek helemaal van de dam.

Advies voor de eindexamenlichting 2013: bedenk of je werkelijk de journaistiek in wil.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.