Krantenmarkt krimpt verder

Het is nieuws, en toch ook weer niet. De dagbladenmarkt is grosso mode verder in elkaar gezakt. De papieren oplages van vrijwel alle landelijke dagbladen daalden het laatste kwartaal van 2012 ten opzichte van hetzelfde ijkmoment vorig jaar, en niet zo’n beetje ook. Ook het Noordhollands Dagblad, om maar dichtbij huis te blijven, klapte verder in elkaar. De krant raakte in een jaar tijd zevenduizend abonnees kwijt en hield er nog maar 118.432 over.

De bestlopende krant van Nederland is De Correspondent, maar die bestaat dan ook nog niet. Het aantal ‘leden’ (bij De Correspondent doen ze vreemd genoeg niet aan abonnees) heeft inmiddels het break-even-moment bereikt, met ruim 15.000 betalende gasten. Knappe prestatie van hoofdredacteur Rob Wijnberg, en dat in amper een week tijd. Nu alleen nog even de lezers zien vast te houden en de inhoud van dit internetdagblad op peil weten te krijgen, en the sky is the limit

Ik vind De Correspondent een dapper initiatief, maar geloof niet dat het succesvol wordt. Binnen twee jaar, zo verwacht ik, gaat de stekker er uit wegens gebrek aan belangstelling en liquide middelen. Volgens mij is de toekomst niet aan dit soort vindingen, maar aan regionale media. Wellicht op papier, misschien via internet. Maar dan wel liefdevol en onafhankelijk gemaakt, met veel (meer) streeknieuws en onderzoeksjournalistiek. Zie het als een Noordhollands Dagblad 2.0. Wie begint? 

2 reacties op “Krantenmarkt krimpt verder”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *