Donderdagmiddag blijken de televisie en radio het niet te doen. De internetaansluiting is dood. En de telefoon weigert ook dienst. Het combipakket van XS4ALL heeft de geest gegeven, zoveel is duidelijk. Een telefoontje naar XS4ALL (‘Kies 1 voor, kies 4 voor…’) geeft helderheid. Een KPN-medewerker heeft die dag om 12.00 uur in een van de wijkkasten waar de stroom verdeeld wordt abusievelijk een aansluiting verwisseld. Het is dezelfde handeling die een (dezelfde?) KPN-medewerker vorig jaar ook verrichtte. Dagenlang waren we toen onbereikbaar. Wanneer kan het euvel worden verholpen, vraag ik de XS4ALL-helpdesk. Dat is niet duidelijk, maar er gaat onmiddellijk een opdrachtbon naar de KPN.
Een dag later zijn alle verbindingen nog steeds uit de lucht. Dat is op z’n zachtst gezegd lastig, omdat ik een internetverbinding nodig heb voor mijn werk. Een telefoontje van de KPN geeft uitsluitsel. Maandagochtend tussen 8.00 en 10.00 uur, vier dagen nadat de KPN het schakelfoutje maakte, wordt er een monteur naar ons huis gestuurd. De vraag waarom dat nodig is -er moet toch alleen ergens in de wijk een schakelaar worden omgedraaid- wordt afgedaan met de mededeling dat de KPN ook even bij ons binnen wil kijken om te zien of alles goed is. Kunnen ze dan wel alvast die schakelaar omdraaien, opdat ik kan werken? Nee, dat kan niet. Dat is te veel moeite.
Morgen toch maar eens informeren of de KPN een compensatieregeling heeft.