Selectief Sint Maarten

Hoe sneu kun je zijn? 11 november is de dag dat je lichtje branden mag. Zolang je bij sommige adressen maar niet om een peperemunnetje vraagt. Een Amsterdamse ‘dame’ weigerde eergisteren volgens AT5 enkele Marokkaanse kinderen snoepgoed te geven, omdat ze vond dat Sint Maarten ‘een christelijk feest is en niet bedoeld voor moslims‘. Het leidde tot een klacht, en terecht.

Een paar jaar geleden gebeurde er ook zoiets in de Zaanstreek. Een paar kinderen van buitenlandse komaf kregen toen een traktatie in de vorm van een racistische scheldpartij. Behoorlijk ontdaan kwamen ze thuis, begrijpelijkerwijs. Helaas wisten ze niet meer bij welke woning ze zo hard waren aangepakt, waardoor een tegenactie moest uitblijven.

Fijn toch dat sommige politici zo enthousiast het goede voorbeeld geven.


Sorry, verkeerde kleur…

0 gedachten over “Selectief Sint Maarten”

  1. Mijn vrouw is ooit door een buitenlander uitgescholden voor hoer. Mocht ik daarbij aanwezig geweest zijn, aan wat voor een soort tegenactie denk jij dan?

      1. Bij mijzelf speelt het geen enkele rol of het een autochtoon of allochtoon was. Maar jouw voorbeelden zijn van 2 gevallen van racisme tijdens een Sint Maarten. Plaatsvervangende schaamte krijg je er van. Ik zal, kan en wil het niet kleineren. Het enige wat ik wil zeggen dat er misschien over en weer tussen de bevolkingsgroepen extremen gebeuren. Is iemand voor hoer uitschelden, terwijl de man zelf een foutje maakte in het verkeer, strafbaar? Is iemand geen snoepie geven, omdat zij(de dame) vindt dat het een Christelijk feest is, strafbaar? Én wat voor een tegenactie waren ze dan van plan?

        1. Je voert het debat wat merkwaardig. In je eerste reactie begin je over een buitenlander die je vrouw zou hebben uitgescholden, in je tweede reactie zeg je dat het niet uitmaakt dat het een buitenlander betrof. Waarom voer je die persoon dan op als ‘buitenlander’ in plaats van als -ik noem maar wat- ‘man’ of ‘vrouw’?
          Het woord strafbaar heb ik overigens nergens gebruikt, dus het heeft geen zin me dat in de mond te leggen.

      2. Die voorbeelden die jij noemde zijn er “maar” 2. Hoe schrijnend ze ook zijn. Als tegenwicht noem ik één voorbeeld van een buitenlander die mijn vrouw beledigd. Waarom mag ik dat niet zeggen dan! Nogmaals, extremen gebeuren tussen bevolkingsgroepen. Mijn zoon is ooit met een kijkdoos aan een deur weggeschreeuwd door een man. Zou ik als tegenactie een klacht moeten indienen dan? Heb ik dan kans van slagen? Trouwens, wat is het verschil tussen iemand uitschelden over bijv. zijn geaardheid en iemand wegzetten “als uit een bepaalde bevolkingsgroep” zodra iemand grammaticale fouten maakt?

  2. Oke. Selectief stukkie over racisme. Terwijl er zoveel positiefs gebeurd tussen bevolkingsgroepen onderling. Maar deze 2 voorbeelden móeten je als autochtoon in je gezicht gedouwd worden. Maar owee zodra je één vinger terugwijst. Ben je wel eens in contact geweest met mensen die op de werkvloer werken? Daar kan je je lol op qua verwijten, verwensingen en grappen en grollen onderling. Maar het “intellect” zet mensen geraffineerder in hoeken en hokjes. Dát mag dan weer wel. Zelf zit ik ergens tussen jouw linkerkant en de rechterkant van de PVV in. Soms valt er voor beide kanten (van een verhaal) wat te zeggen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *