Op dit moment is het flatgebouw Lotus, gelegen naast de Den Uylbrug, het hoogste gebouw van de Zaanstreek. Ruim 72 meter telt de 23 verdiepingen hoge woontoren. Wat het kabinet betreft is dat zo’n twaalf meter te hoog. Voortaan mag de Zaandamse nieuwbouw niet meer richting hemel gaan. Nieuwe regels voor Schiphol, die op 1 juli ingaan, maken namelijk dat de hoogbouw in Amsterdam en omgeving aan banden wordt gelegd. En stevig ook. Heeft te maken met de vliegveiligheid. Hoe dichter bij Schiphol, hoe lager de bebouwing voortaan dient te zijn.
Het betekent bijvoorbeeld dat er in Badhoevedorp nog maar tot maximaal twintig meter de lucht in mag worden gegaan. En in Zaandam-Zuid tot zo’n zestig meter, langzaam oplopend naar maximaal honderd meter iets noordelijker. Acht gemeenten rond Schiphol, waaronder Zaanstad, hebben verantwoordelijk staatssecretaris Mansveld inmiddels gevraagd om een aanpassing van de regels, want dit leidt tot een miljoenenschade.
Het is nog maar zes jaar geleden dat de gemeenteraad van Zaanstad een Afwegingskader hoogbouw vaststelde. Daarin stonden ook de beperkingen die Schiphol de gemeente oplegde. Toevallig viel de toenmalige hoogbouwbegrenzing zo ongeveer samen met de Zaanse natuurgebieden. En aangezien daar toch al niet werd gebouwd, was er weinig aan de hand. Maar nu de mogelijkheden verder worden ingeperkt is het Afwegingskader hoogbouw -ook al staat daar niet in hoeveel meter Zaanstad de hoogte in wil- op slag gedateerd.
Zaandam mag dus niet langer eindeloos stenen stapelen. De Schipholbeperking loopt van -grofweg- het Noordzeekanaal tot aan de Vincent van Goghweg. Dat zou wel eens kunnen leiden tot een flinke schadepost, omdat er nu eenmaal steeds hoger moet worden gebouwd bij gebrek aan eindeloze braakliggende vlaktes. Het lijkt me voor dit college wel een puntje om eens met de gemeenteraad te bespreken. Al was het maar omdat het kabinet de mogelijkheid uitsluit om aan het Noordzeekanaal windmolens van formaat te plaatsen.
De Lotus; niet nog een keer.