Fietsen- of collegeoverlast?

Gisteravond praatte de gemeenteraad van Zaanstad, overigens niet voor het eerst, over de aanpak van fietsenoverlast. Zoals bekend is die overlast vooral te vinden in het centrum van Zaandam. Geen wonder. Bij de aanleg van Inverdan is onvoldoende nagedacht over het parkeren van fietsen. Waar wel rekken en stallingen kwamen, lagen die vaak te ver van de winkels. Het gevolg was dat mensen hun rijwiel neerpootten op plekken waar de gemeente het niet wenselijk achtte. En bovendien waren en zijn er te weinig parkeerplaatsen.

Een belangrijke bron van gemeentelijke irritatie is het Rustenburg, de route tussen de Stationsstraat en de Hogendijk. En dan vooral de stoep ter hoogte van Albert Heijn/Pathé/C&A. Daar is de afgelopen weken hard gewerkt aan een nieuw wegdek. Het (bijna-)eindresultaat is fraai. Strakke straat, mooi trottoir. Alleen lijkt het er op dat er één ding is vergeten. Fietsenrekken. Blijft dat zo, dan zal het gevolg zijn dat de stoep ter plekke straks volstaat (en ligt; de wind heeft er vrij spel) met tweewielers.

Geen nood, het college van B&W heeft een oplossing. De parkeertijd beperken. Intensief controleren. Fietsen losknippen en weghalen. En de eigenaars beboeten. Het kost wat (tijd, materiaal, geld en veel ergernis), maar dan heb je ook niets. Tenzij de gemeenteraad ooit dat onhandige ‘Actieplan aanpak fietsenoverlast’ drastisch wijzigt of zelfs verwerpt. Zo niet, dan blijft het aanmodderen. En zijn we opnieuw genoodzaakt om over te gaan op plan B.

We zijn benieuwd…

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.