Amsterdam Marketing beschouwt de Provobeweging als inspiratiebron voor haar activiteiten in 2015. Het is namelijk vijftig jaar geleden dat deze eigenwijze jeugdbeweging van de grond kwam. En dus ging in de hoofdstad een documentaire in première over het toenmalige ‘magies sentrum’, presenteert het Stadsarchief een expositie van Provofotograaf Cor Jaring en komt het Amsterdam Museum met een Provo-app.
Tikje raar allemaal.
De Provobeweging wordt postuum versjacherd door de verkopers van Amsterdam Marketing. Het is al net zo geloofwaardig als een verklaring van goed gedrag voor Ton Hooijmaijers. Dat de Provotarische roots grotendeels buiten de grachtengordel liggen zal ook niet in hun straatje passen.
In de nieuwe Provo-documentaire ‘Rebelse stad’ komen minstens drie oud-Zaankanters voor: kunstenaar Simon Posthuma, Sara Duys en haar vriend Rob Stolk. De laatste nam in april 1965, een maand voor Provo van start ging, het initiatief voor het oer-Zaanse en uiterst opruiende blad Barst. “Het kan als een voorloper van Provo gezien worden”, erkende zelfs Roel van Duijn.
Het moge duidelijk zijn: het jongerenverzet van de sixties begon in Zaandam, niet in Amsterdam. Wil Zaanstad Marketing razendsnel aan de bak om alle credits op te eisen? Lieve(r)evolutie nu!