In de wetenschap dat er weer een stevige huurverhoging aankwam – vijf procent dit keer –, bespraken lief en ik de optie om ons onderkomen te kopen.
Niet geheel onbelangrijk in de afweging om wellicht tot aanschaf over te gaan was de wetenschap dat we dan voortaan zelf verantwoording droegen voor de grote en kleine klussen in en om ons huis. Schilderen gaat nog wel (toegegeven, het voorafgaande schuren sla ik meestal over, want onaangenaam), maar bij andere handarbeid haak ik al snel af. Het leidt vaak tot in wanhoop overgaande ergernis en het eindresultaat is over het algemeen tamelijk lachwekkend.
De eerste keer dat ik een huurwoning betrok, probeerde ik nieuwe verlichting op te hangen. Staand op een tafel keek ik naar de bedrading die uit de lamp kwam en vervolgens naar iets soortgelijks dat uit het plafond stak. “Hoe maak je dat eigenlijk aan elkaar vast?”, vroeg ik onnozel aan mijn vriendin. Haar antwoord was dodelijk: “Ooit wel eens van een kroonsteentje gehoord?”
Lampen monteren doet de corporatie niet, maar andere klussen aan huis kan ik meestal wel bij ze kwijt.
Misschien moeten we toch maar blijven huren.
Ken je de A,B,C-lijst?
De verhuurder wil misschien wel alles doen.
Maar teveel wordt dan toch weer doorberekend.
Veel klusjes blijven onder de verantwoordelijkheid van de huurder …..
Vriendelijke groet,
Nee. die klinkt me niet bekend in de oren. Maar ik ben redelijk tevreden over Parteon en van doorberekeningen is gelukkig geen sprake.
Elke verhuurder moet aan de huurder een lijst geven met de verantwoordelijkheid van klussen in, aan en rondom het huis.
Vaak worden deze klussen in A, B en een C categorie ingedeeld.
Voor de huurder, in overleg, voor de verhuurder.
Maar als jij tevreden bent dan is er niets aan de hand.
Vriendelijke groet,
Dank voor de opheldering, Rob.