Onze grote buur krijgt steeds meer imperialistische neigingen. In de Stopera willen ze Zandvoort vernoemen tot Amsterdam aan Zee en de hal van het Centraal Station werd versierd met grote reclameposters waarop de Zaanse Schans tot hoofdstedelijk bezit was gepromoveerd.
Eberhard van der Laan en zijn vrienden achten het nu tijd voor de volgende stap. Sinds deze week heeft Amsterdam -als tweede gemeente ter wereld- een keurmerk voor kwalitatief hoogwaardige producten uit de stad. Een bierbrouwer, een fietsenbouwer en een augurkeninlegger behoren tot de eersten die het ‘Amsterdam Made’-label op hun producten mogen plakken.
Ik houd mijn hart vast. Het is ongetwijfeld niet meer dan een kwestie van tijd of de grootstedelijke expansiedrift leidt tot Andreas-kruizen op de oer-Zaanse mayonaise van Van Wijngaarden. En ook het Hembrugterrein zal Amsterdam Made blijken te zijn.
Dat kan natuurlijk niet. Het wordt tijd voor tegenwicht. Een eigen, Zaans keurmerk is onvermijdelijk. Vanaf nu moet elk Mariakaakje het stempel ‘Saens koekie’ krijgen. Iedere strekkende meter Forbo-linoleum dient te worden voorzien van het ZNSTD-logo. Houd de doivekater van bakkerij Brakenhoff uit handen van de grijpgrage grachtengordel.
De strijd tegen het Amsterdamse kolonialisme is begonnen. Eigen mosterd eerst!
Komende week komt ROSA met een frisse blik op streekmarketing waar ze in Zaanstad-Zuidoost de vingers bij af kunnen likken, Erik. En hopelijk zijn dat dan vingers vol mosterd.
Ik ben benieuwd. Vergeet niet om er ook wat stroop bij te doen.