De firma Liander is de komende jaren in grote delen van Nederland bezig met het vervangen van meters. De nieuwe schijnen slim te zijn, vandaar. Vanochtend was mijn woning aan de beurt. Drie mannen van een andere firma, BAM, gingen in opdracht van Liander aan de slag en na een klein uurtje deed alles het weer. Nou ja, bijna alles. De cv-ketel sloeg niet aan, ondanks resetten. Geen probleem, volgens de mannen. Dat duurde nu eenmaal tien minuten. Zometeen nog één keer op resetten drukken, meneer, wist er eentje. En als ik nou tien minuten later testte of er weer warm water uit de kraan kwam, zou ik zien dat alles in orde was. “Honderd procent zeker.” En weg waren ze.
Een uur en zes keer resetten later was duidelijk dat ik een koude middag tegemoet zou gaan. Ik belde Liander voor hulp, die me doorverbond met BAM. Waar een aardige dame me een telefoonnummer gaf van een monteur die het euvel kon verholpen. De rekening diende ik zelf te betalen, maar kon ik proberen te verhalen op Liander. Mijn argument dat het nogal vreemd overkwam dat Liander me een nieuwe meter opdrong, maar ik opdraaide voor de daaraan gekoppelde fouten en kosten maakte geen indruk. Het was vervelend, maar dit was nu eenmaal de procedure. En ja, het door mij genoemde voorbeeld van een bijstandsmoeder die zo’n rekening helemaal niet kón voorschieten was beeldend, maar ja, zo waren nu eenmaal de regels.
Liander, voor de tweede keer gebeld, gaf ook al weinig soelaas. Ze hadden daar wel een correctie: ik moest niet de BAM-monteur, maar een andere reparateur bellen. En de rekening moest ik inderdaad maar zien te verhalen.
Het is inmiddels koud in huis, want de monteur heeft nog even wat anders te doen. Maar de temperatuur hier valt inmiddels in het niet bij de kilte die BAM en Liander weten te verspreiden.
Een slimme meter hoef ik niet.
Jammer genoeg zijn we allemaal afhankelijk van domme Liander …..
Verbaasde groet,
Goede avond , ik werk als monteur in deze branche . Ten eerste is het niet de verantwoordelijkheid van de monteur als u c.v ketel het niet doet . Wij zijn verantwoordelijk tot en met de meter . Deze is eigedom van de netwerkbeheerder . U schakelt de stroom toevoer af en na de installatie weer in . Dus blijft u verantwoordelijk voor u apparatuur . Meeste mensen hebben een contract bij hun c.v / installatie bedrijf indien gehuurd of gekocht en hebben elk jaar onderhoud . Neemt niet weg dat het wel eens voorkomt dat eem c.v niet meer na behoren werkt . Is dit een fout van de monteur ?? Nee , dit is een situatie die kan voordoen , Ook als de stroom eens uit zou vallen . Alleen nu word de netwerkbeheerder daarop aan gekeken . En nogmaals het is niet de netwerkbeheerder die dit beslist heeft maar de overheid .
met vriendelijke groet
een monteur
Dus bij koude zou ik contact met de overheid moeten zoeken?
Verbaasde en verwonderde groet,