Amsterdam-Noord. Oftewel Zaanstad-Oost

“Veel van mijn vrienden die in de binnenstad wonen zijn minder enthousiast”, vertelde een nieuwbakken inwoonster van Amsterdam-Noord vorige week tegen Het Parool. “Die noemen het nog altijd ‘Zaanstad-Oost’.” Ze zijn de enigen niet. Die vrienden hebben overigens gelijk. Noord past qua karakter, bevolking en bebouwing veel meer bij Zaandam dan bij de hoofdstad. Ze hebben daar zelfs Zaans-groene geveltjes.

Eeuwenlang is dit hoofdstedelijk stukje grondgebied verwaarloosd. Zoals het Noordzeekanaal voor Mokumers gevoelsmatig een schier onmogelijke drempel vormde om de oversteek naar het Zaanse te maken, bleef het IJ een psychologische horde tussen Noord en grachtengordel. Het lijkt me dan ook beter om Noord af te staan. Voeg het bij Zaanstad en wij hoeven geen duur cultuurcluster te bouwen. Met Eye, het NDSM-terrein en de Tolhuistuin – twintig minuten fietsen van de Zaanse stadsgrens – halen we in één klap het felbegeerde vermaak binnen. De duizenden woningen die in de regio gebouwd moeten worden, kunnen we met gemak kwijt in Noord. Win-win heet zoiets.

In 1966 heeft Amsterdam ongevraagd een flink deel van Oostzaan geannexeerd. Het Zuideinde en omgeving werden rücksichtslos bij Noord gevoegd. Een halve eeuw later lijkt het me de hoogste tijd dat de Zaanstreek wat terrein gaat terughalen.

OostzaanOoit Oostzaan

3 gedachten over “Amsterdam-Noord. Oftewel Zaanstad-Oost”

  1. Of stel je voor dat die Wormer vissers indertijd dat hele Amsterdam niet hadden gesticht… Man o man, wat hadden we dan een paradijselijk agrarisch achterland gehad. En nog turf genoeg voor vier biomassacentrales.

  2. Rienk van der Molen

    Helemaal met je eens, Eric. Ik hoorde laatst iemand zeggen dat de Achtersluispolder als bedrijventerrein ‘op’ is. Dat de laatste bedrijven aar Westerspoor langs het Noordzeekanaal kunnen,want dat staat toch goeddeels leeg.
    Dan kan er heel mooi gewoond worden in de Achtersluispolder. Aan het water, wat wil je nog meer, want er is veel water daar; de insteekhavens, het Noordzeekanaal en het gat (meertje) ontstaan door afgravingen voor zand onder het Coentunnelcircuit.
    En dan stel ik voor een fietspad aan te leggen naar A’dam-Noord via een fietsviaduct over de A10 vlak voor de Coentunnel. Dan zijn we helemaal groot-Amsterdam. Niks mis mee.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *